Thursday, August 6, 2009

ISA..ISA..2

Kelas Criminal Trial & Advocacy (CTA) yang dihadiri baru-baru ini sekali lagi membuka minda Abi tentang undang-undang paling kontroversi di Malaysia. Undang- undang yang diperkatakan tidak lain dan tidak bukan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Untuk pengetahuan umum, pensyarah subjek CTA adalah merupakan peguam yang masih lagi aktif di bidang guaman. Beliau memukau seisi kelas dengan kenyataannya berhubung undang-undang ini. Begini ujar beliau secara ringkasnya.

Rakyat Malaysia yang hidup di negara aman damai ini secara majoritinya sangat berpuas hati dengan aturan hidup masing-masing. Cukuplah sekadar dengan lengkap makannya, minumnya, pakaiannya, dan tempat tinggalnya, ianya sudah memadai. Soal hak tidak langsung dipersoalkan. Oleh demikian undang-undang digelar 'drakonian' bagi sesetengah pihak ini tidak diambil pusing oleh rakyat kebanyakan. Cuba kita sejenak membayangkan salah satu ahli keluarga terdekat kita yang dikenakan tindakan di bawah akta ini. Tanpa usul periksa, tanpa disoal siasat, dan tanpa diberikan hak untuk membela diri di tahan di Kem Kamunting selama beberapa tahun. Itulah reliti yang berlaku kepada salah seorang tahanan ISA yang di tahan sehinggakan beliau terpaksa melupakan hasrat untuk hadir ke majlis pengebumian anak kandungnya sendiri!

Tersentak dengan kenyataan tersebuat, seisi kelas tersedar dari lamunan yang mengatakan undang-undang ISA yang wujud kini masih relevan untuk di praktiskan. Bagi Abi, tidaklah untuk menyatakan sokongan kepada perhimpuan membantah ISA baru-baru ini tetapi pendirian menyatakan jika tidak dibatalkan terus, undang- undang ISA perlu digubal semula sesempurna mungkin untuk menjamin keadilan untuk semua.

2 comments:

Azhar Ibrahim said...

ISA akan terus relevan bagi pendapat aku cuma prosedur perlaksanaan tu perlu digubal bermula dari aspek siasatan, tangkapan, seterusnya ke penahanan. Isu berkaitan keselamatan dan kedaulatan negara seharusnya tidak boleh diberi kompromi cuma perlaksanaan tu perlu digubal semula supaya tidak melanggar mana² hak insan bergelar manusia.

Tinta Ibn Awwal said...

Betul A. Paling penting yang perlu dititikberatkan adalah soal hak!