Thursday, July 16, 2009

Manek Urai

Walaupun agak terkejut, tetapi keputusan di pilihanraya kecil di Manek Urai sememangnya sudah dijangka. Pakatan rakyat tidak lagi boleh menafikan kenyataan bahawa mereka sedang bergelut dengan pelbagai masalah. DAP dengan caranya yang tidak pernah bersetuju, Pas dengan fiilnya yang hinnga kini masih mengelirukan penyokongnya sendiri dan PKR masih meraba-raba mencari formula bagi memulihkan semangat ahlinya terutama di Pulau Pinang sangat menyumbang kepada keputusan pilihanraya kecil ini.

Kemenangan Pas yang berbekalkan hanya 65 undi sudah cukup mencemaskan pihak pembangkang. Bagi Abi, untuk mereka terus relevan dan kembali menarik perhatian terutamanya golongan muda, mereka wajib berbuat sesuatu. Rakyat muak dengan ego dan agenda masing-masing yang tidak langsung membantu malahan menjadikan mereka semakin hari semakin suram. Jika dibiarkan, negeri-negeri di bawah pemerintahan mereka tidak mustahil dengan mudah dirampas kembali BN di pilihanraya umum akan datang.

Bagi BN pula walaupun hanya dibezakan dengan 65 undi, yang kurang tetap kalah dan yang lebih ternyata menjadi pemenangnya. Walaupun begitu, keputusan pilihanraya kali ini cukup untuk memberi semangat baru kepada BN untuk terus berusaha demi mendapatkan kembali keyakinan rakyat. Abi merasakan isu PPSMI ditangani oleh kerajaan dengan bijak sekali dan ia turut menjadi faktor menyusutnya undi Pas pada pilihanraya ini.

4 comments:

Pian Soprano said...

Lompat parti??? just like thieves, there is no honesty among politician...

Tinta Ibn Awwal said...

Hahaha..masih ada yang jujur Pian tapi bilangannya yang semakin hari semakin kurang!

pian joko suprianto said...

yang jujur biasanya dah lama kene cantas... dulu dalam BN je macam tu...skarang semua parti...hehe...

Mr. Bandung said...

Ingin bercuti ke bandung? lawati http://www.jalanjalanbandung.blogspot.com

kami menyediakan perkhidmatan driver dan hotel.