Wednesday, September 24, 2008

Dugaan menjerihkan tatkala Ramadhan

Tanggal 23 September 2008 bersamaan 23 Ramadhan 1429 akan Abi sematkan sebagai salah sebuah tarikh unggul yang akan dikenang sepanjang zaman.

Kisah pertama

Kejadian yang disifatkan sebagai amat menjerihkan terjadi pada tarikh tersebut. Budaya menurunkan tandatangan bagi mengesahkan kehadiran untuk pihak rakan-rakan telah menjadi budaya yang amat popular di dalam kehidupan mahasiswa mana-mana institut pengajian tinggi yang wujud di Malaysia ini. Hendak dijadikan cerita, tatkala kusyuk belajar di dalam kelas Family Law 1, Abi pun telah melakukan perkara yang sama setelah mendapat SMS seorang rakan yang tidak dapat menghadirkan diri ke kelas atas sebab-sebab tertentu. Dengan tiada sekelumit pun rasa serba salah dan rela hati terus melakukannya. Kuasa Allah mengatasi segala-galanya, Abi terpaksa mengakui kesalahan tersebut di akhir kelas setelah pensyarah dapat mengesan dengan hebat ketidakhadiran rakan tadi. Seingat Abi lebih dari sepuluh kali perkataan 'I'm so sorry maam!' ikhlas dikeluarkan dari sanubari terus ke mulut dan terus ke pendengaran pensyarah tersebut. Tetapi tidak satu pun dilayan! Berbekalkan perasaan kecewa dan malu Abi terus menerus meminta maaf dan akhirnya ayat keramat berbunyi 'ok, I've forgiven you, but your act still will be considered as wrong and has totally breached the rule!'. Lega..walaupun pensyarah tersebut mengucapkan ayat tersebut tanpa memandang langsung ke arah Abi, tetapi ayat kemaafannya sudah memadai.

Kisah kedua

Sedang enak menghirup sup ekor di salah sebuah restoran mamak yang terkenal di Shah Alam, hati Abi digegarkan sekali lagi dengan kiriman SMS dari Aidil Khalid yang berbunyi 'weh apsal ko tak highlite assignment yang ko da buat?'. Pada malam sebelumnya Abi telah menyiapkan sebahagian daripada kerja kursus subjek Jurisprudence yang memerlukan konsentrasi penuh untuk menyiapkannya dan telah meng'e-mail'kannya kepada Aidil. Dengan sepantas kilat terus meniliti kembali dan memeriksa samaada Abi telah menyimpan fail yang sudah disiapkan atau tidak. Ditakdirkan Allah, sekali lagi malang menimpa, kerja kursus yang telah disiapkan hilang atau dengan kata mudah tidak disimpan! Kecewa, hampa, marah, bercampur baur menendang perasaan diri sendiri. Apa lagi? Kerja yang telah disiapkan perlu dibuat semula 100 peratus!

Kesimpulan..

Abi menerima dugaan tersebuat dengan hati yang rela dan terbuka walau pada awalnya rasa seperti ingin memberontak. Difikirkan sejenak, mungkin dugaan ini telah memadamkan dosa-dosa kecil yang telah Abi lakukan selama ini. Justeru kehidupan perlu terus dijalankan seperti biasa dan segala pengalaman perlu di ambil sebagai pengajaran.

Untuk kisah yang pertama, Abi sama sekali tidak pernah menyalahkan rakan tersebut! Kesalahan tersebut kesalahan bersama dan perlu ditanggung dengan penuh perasaan tanggungjawab bersama.

Kisah yang kedua pula mengajar Abi betapa mudah untuk kita kehilangan sesuatu yang amat kita hargai. Oleh itu, beringatlah dan berwaspadalah pada setiap ketika. Sifat cuai perlu dilupuskan sama sekali di dalam setiap insan yang hidup di dunia yang fana ini.

No comments: